Rabu, 29 Desember 2010

Babby OnE MOre tImE

 
Kita kaum muslimin telah mempunyai panduan yang agung daripada al-Khalik melalui al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW untuk melahirkan anak-anak yang soleh. Namun faktor kelemahan untuk mengkaji dan meneliti dua sumber ini menyebabkan kita hilang punca untuk mendidik anak-anak di zaman moden ini. Maka, alim ulama’ dan guru-guru sewajibnya menyampaikan segala panduan pendidikan berpandukan al-Quran dan Assunnah kepada masyarakat hari ini.
Selain daripada itu pengalaman ibubapa yang berjaya juga boleh dijadikan panduan. Pengalaman mendidik anak-anak mempunyai 1001 cara dan kaedah.  Bergantung atas penelitian dan kesungguhan ibubapa. Hari ini saya ingin berkongsi satu tips yang saya perolehi daripada Tn Hj Abdul Rahman. Beliau berkongsi pengalaman mendidik anak-anaknya dengan saya. Setiap kali ingin menyampaikan sesuatu, menegur, menasihati ataupun ingin berkomunikasi dengan anak-anak anda maka tataplah matanya. Dengan menatap mata anak anda, penyampaian berbentuk nasihat dan teguran mudah diterima oleh anak-anak anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Cara Cepat Belajar Mengaji Al quran Untuk Pemula [Mudah dan Praktis] November 9, 2017   by  Miqdad Nashr Belajar Mengaji  – Kitab Al...